Archive

Archive for June, 2009

Outdoor ::: LynN

June 28, 2009 47 comments

27 Jun 2009 – Terima kasih kepada kwn2 yang sudi menjemput aku shoot outdoor dgn korang..ehehehe..yang menghadirkan diri adalah Zulhaili (Jengkol), Jijie, GG, Ajim, Boi & Huda (Beskal Pancit), our model is Lin & sorg kwn jengkol tak sempat tanya nama dan tak lupe pada anak2 ajim..wahahahha..Lokasi outdoor adalah di Taman Segar, Segamat..ennjjooyssss..


Project Pop – Bau Bau Bau

June 25, 2009 13 comments

Categories: Others Tags: , , ,

Yunizar Hussein – Di Hari Persandinganmu

June 25, 2009 4 comments

Apa komen korang tentang lagu ni?adakah lagu ni ditujukan khas untuk pengantin baru?atau kekasih hati yang telah berkahwin dengan org lain?hurm..cuba hayati lirik di bawah..mcm lagu sedih..mcm lagu meraikan majlis perkahwinan..apa-apa pun enjoooyysss…

Lirik :-

Dalam sepi ku terbayang
Wajahmu bermain di mataku
Lantas bercucuran airmata
Berlinangan dipipiku

Mengenangkan peristiwa
Di suatu masa kita berdua
Bermesra dan saling menyinta
Namun perpisahan akhirnya

Betapa sedih betapa pilu
Melihat kau berdua di situ
Bersama duduk di atas takhta
Di hari persandinganmu

Burung-burung pun turut berkicau
Menyanyikan lagu indah
Sanak saudara sekelian yang ada
Semua turut gembira

Selamat ku ucapkan padamu
Semoga kau bahagia dengan pilihanmu
Selamat ku pinta izin pergi dahulu
Membawa diriku ke alam baru

Selamat wahai pengantin baru
Semoga bahagia ke anak cucu
Selamat tinggal oh! sayangku
Semoga gembira selalu

Olympus E-P1 Review

June 23, 2009 8 comments

Today, Olympus introduces their first Micro Four Thirds camera – the E-P1. The compact new Olympus E-P1 has a 12.3-megapixel sensor and it’s Olympus’ first changeable lens camera to offer a movie mode (720p HD). The Micro Four Thirds format was announced last August and since then I’ve been anxiously waiting to find out what Olympus would do with it. Panasonic has introduced two Micro Four Thirds cameras, the Lumix G1 and the GH1 with HD video. But until now, the only Micro Four Thirds action we’ve seen from Olympus was behind glass at tradeshows. But now there’s an Olympus Micro Four Thirds camera we can bank on – and it’s not just a list of specs and features, either. I was lucky enough to get a pre-production E-P1 last week so I could get a feel for the camera, make my own product photos and shoot a hands-on video preview of the new Micro Four Thirds camera.

Olympus E-P1 Micro Four Thirds Digital Camera

The Olympus E-P1 was named in honor of the fiftieth anniversary of the Olympus Pen half-frame film camera. The lines of the E-P1’s sleek metal body are an obvious nod to that heritage. And like the Olympus Pen-Series, the Micro Four Thirds format E-P1 offers high-performance in a smaller camera body. Basically, the Micro Four Thirds format eliminates the SLR mirror so the camera and lenses can be smaller and lighter (for more on the Micro Four Thirds format, read our Micro Four Thirds Introduction article).The E-P1’s stainless steel and aluminum body is comparable in size to a 35mm rangefinder and has a solid, metallic feel that traditionalists will love. Unlike the Panasonic Lumix G-Series Micro Four Thirds cameras, which have electronic viewfinders (EVF), the Olympus E-P1 only uses only a 3-inch, 230k-pixel LCD for viewing and composing, allowing them to make the camera even smaller. That allowed Olympus to make the E-P1 the smallest 12-megapixel digital camera with changeable lenses. It’s as if you chopped the top off one of the smallest digital SLRs and then squished the body front to back (see below). Lens diameters are also smaller and less glass makes the camera even lighter. The E-P1’s size feels closer to high-end compacts like the Canon G10 than a digital SLR. But the EP-1’s 12-megapixel Four Thirds sensor is much larger than the G10’s and can deliver far better image quality.

Olympus E-P1 - Olympus Pen Fiftieth Anniversary

The E-P1 Olympus sent me was a pre-production camera so wasn’t able to evaluate image quality or test things like speed or auto focus performance. But I’ll be all over this camera when they have production units available. There is one detail to note about image quality – the new True Pic V image processor is supposed to have a significantly better signal-to-noise ratio and that should mean better high-ISO image quality (the E-P1 maxes out at ISO 6400). Since the Four Thirds sensor is smaller than APS-C sensors in most DSLRs, it’s a bit much to expect the E-P1 (as well as Four Thirds digital SLRs) to match their image quality. But I’ve been really happy with the 12-megapixel sensor in the Olympus E-30 and E-620. If the new processor reduces noise and further improves image quality, I will be very pleased. The E-P1 has an image-stabilized sensor so image stabilization is available regardless of the lens you use. If you’ve got Leica M-rangefinder lenses – you can get a Micro Four Thirds M-mount adapter and you’ll be able to shoot image-stabilized photos with Leica glass on the E-P1.

Olympus E-620 and Olympus E-P1 - Front
Olympus E-620 and Olympus E-P1 - Side View

Olympus joins Nikon, Canon, Panasonic and Pentax in offering a high-end digital camera with HD video. The E-P1’s movie mode is intuitively placed on the mode dial. Video is captured at 1280 x 720 resolution (720p HD) with stereo sound and the video files are in the user-friendly and easy to edit .AVI format. The Art Modes introduced with the E-30 are available for video now, too. Unlike the current batch of video-enabled digital SLRs, the E-P1 does have auto focus in the video mode. You can select from single shot AF, continuous, manual focus and S-AF/MF (single shot with manual override). You can also use the AEL/AFL button to activate auto focus in the video mode. (Editor’s note: the original text stated that the video mode only allowed manual focus. Today, while using the camera at the official introduction I discovered my error – hence the correction. I apologize for the mistake.)

The E-P1 has a lot more valuable and thoughtful features. A couple of my favorites are the digital level tool introduced with the E-30 and the new manual focus assist, which automatically zooms in when the manual focus dial is adjusted. The camera also includes selectable aspect ratios, a sensor dust-reduction system, multiple exposure, Art Filters (for stills and video), a new 324-segment metering system and 5 built-in music themes for slideshows and videos.

Conclusion
The new Olympus E-P1 Micro Four Thirds should appeal to all kinds of photographers. Pros and enthusiasts who want a compact camera with excellent image quality, consumers who want to upgrade from a standard point-and-shoot, and rangefinder purists will all find something to like about the E-P1. Personally, I’m excited about an even more packable, high-performance, changeable-lens Olympus camera that can deliver DSLR image quality. The sexy metal body and movie mode don’t hurt, either.

The Olympus E-P1 should be in stores in July. Suggested retail for the body alone is $749.99 and the kit price for the camera with the ED 14-42mm f/3.5-5.6 Zuiko Digital zoom is $799.99.

Olympus E-P1 Press Release

Olympus E-P1 Digital Camera

Categories: Others Tags: , , , ,

Hive Hosting

June 22, 2009 12 comments

Salam Sejahtera,

Pertama sekali aku ingin mengucapkan terima kasih pada Hive Hosting yang bertempat di Kuching, Sarawak kerana membantu aku dalam pembelian E-Mail Hosting. Urusan pembelian mmg mudah sahaja. Pada aku agak murah juga harga yang ditawarkan jika dibandingkan dengan company2 lain. Dan pakej-pakej dia pun menarik dan details sekali. Memang kena dengan taste aku yang cerewet ni. Huehuehue. Kepada yang berminat, boleh lah melayari www.hivehost.net untuk menempah Web Hosting/E-Mail Hosting/Domain Name/Reseller Hosting dan Dedicated Servers. Cuma aku agak kecewa sikit sahaja kerana pendaftaran domain aku lewat 1 minggu bukan kerana Hive Host, tetapi .my Domain Registry. Diharap pihak .my Domain Regitry dapat memperbaiki kelemahan perkhidmatan mereka. Dan pada 22 Jun 2009, pendaftaran domain telah berjaya dilaksanakan oleh .my Domain Registry. Terima kasih kepada mereka.

Senarai harga domain yang di tawarkan :-

Olympus E-P1 Micro Four Thirds Preview

June 22, 2009 12 comments

Categories: Others Tags: , ,

MULA BOSAN DENGAN FOTOGRAFI?

June 14, 2009 9 comments

Oleh Hasnuddin Abu Samah

Adakah keseronokan anda dalam fotografi sudah mulai berkurangan? Kalau dulu tiap-tiap hari pegang kamera, sekarang cuma pegang kamera sebulan sekali? Jangan risau, gejala ini memang biasa berlaku kepada peminat fotografi. Berikut ini saya berikan beberapa panduan agar anda sentiasa bersemangat untuk mengambil gambar:

Cari minat anda yang sebenar dalam fotografi. Adakah anda beli kamera kerana sukakan teknologi atau kerana berpeluang untuk mengembara? Adakah anda beli kamera kerana suka merakam gambar anak-anak anda atau kerana ingin kelihatan glamour? Atau, adakah kerana anda suka bila gambar anda dipuji? Adakah anda membeli kamera untuk menjana pendapatan darinya? Fikirkan semula, kenapa anda menceburkan diri dalam fotografi? Tidak kira apa pun jawapannya, kekalkan halatuju anda seperti niat asal yang boleh memberikan kepuasan kepada diri anda. Tanpa minat, fotografi anda tidak akan kemana. Tanpa kepuasan, hobi anda tidak akan bermakna.

Dapatkan subjek yang anda minati untuk dirakam gambarnya. Pilih bidang kepakaran anda dalam fotografi. Adakah anda minat merakam gambar sukan, gambar potret, gambar pemandangan atau gambar hidupan liar? Anda akan lebih seronok dalam fotografi bila anda merakam gambar subjek yang anda minati. Lebih-lebih lagi subjek yang mana anda adalah pakar mengenainya. Mungkin sebagai seorang arkitek, anda boleh merakam gambar senibina jauh lebih baik dari orang yang bukan seorang arkitek. Anda perlu ingat, fotografi adalah amat luas bidangnya. Ada bermacam-macam pecahan dan pengkhususan dalam fotografi. Pasti ada satu pengkhususan yang amat sesuai dengan jiwa anda. Persoalannya, mungkin anda belum berjumpa dengan subjek kegemaran anda.

Teruskan belajar fotografi secara konsisten. Perbaiki kemahiran anda dari masa ke semasa dengan cara selalu merakam gambar. Ada banyak cara untuk belajar. Anda boleh membaca buku, majalah, artikel di internet, menghadiri kursus, belajar dengan rakan dan sebagainya. Apa yang penting, anda perlu sentiasa menambahkan pengetahuan anda di dalam fotografi agar anda akan sentiasa ada teknik baru untuk dipraktikkan. Dengan berbagai teknik baru yang digunakan, fotografi anda akan lebih menyeronokkan.

Letakkan matlamat yang perlu anda capai di dalam fotografi. Letakkan matlamat jangka pendek dan matlamat jangka panjang. Mungkin anda boleh letakkan matlamat supaya gambar yang anda rakam akan disiarkan di dalam majalah dalam tempoh 3 bulan dari sekarang. Atau, anda boleh letakkan matlamat untuk menguasai kemahiran penggunaan flash 1 bulan dari sekarang. Cabar diri anda untuk mencapai matlamat yang telah anda tetapkan. Setiap kali anda berjaya mencapai matlamat ini, anda pasti akan mendapat kepuasan!

Jika anda menjadikan fotografi sebagai hobi, cuba jana sedikit pendapatan dari fotografi. Pendapatan yang diperolehi tidak perlu banyak, cukup sekadar untuk menampung kos anda menjalankan hobi di dalam fotografi. Alangkah seronok jika kemahiran anda di dalam hobi ini boleh menampung sendiri kos anda untuk mengembara merakam gambar atau membeli kamera baru.

Cari rakan fotografi yang mempunyai minat, citarasa dan kemampuan yang sama dengan anda. Cari rakan yang serasi dengan anda. Tanpa kawan di dalam fotografi, memanglah sesuatu yang membosankan. Dengan adanya kawan yang baik, anda boleh saling berkongsi pengetahuan, pengalaman, malah anda boleh saling berkongsi peralatan kamera anda. Kawan yang sama minat juga akan saling memberikan motivasi untuk terus memperbaiki kemahiran kita di dalam bidang fotogafi. Jika anda seorang jurugambar yang minat memperbaiki kemahiran fotografi, anda mungkin tidak sesuai berkawan dengan jurugambar yang hanya berminat untuk membeli peralatan terbaru. Plih kawan yang sesuai supaya anda tidak rasa rendah diri atau rasa terlalu ketinggalan.

Kini, tibalah masanya anda pertimbangkan semula hala tuju anda dalam fotografi. Ambil masa untuk berfikir dan merancang untuk menyegarkan semula minat anda. Jangan rakam gambar hanya kerana ikut-ikutan. Kenali diri anda sendiri. Jadi diri anda sendiri. Buat apa yang ingin anda buat.

Artikel diambil dari http://www.fototeacher.com